Βοηθήστε το παιδί σας να κατανοήσει καλύτερα ένα κείμενο
Article_full_voithiste-to-paidi-sas-na-katanoisei-kalytera-ena-keimeno

Η κατανόηση ενός κειμένου είναι μία ενεργητική διαδικασία. Οι αναγνώστες καλούνται να χρησιμοποιήσουν ανώτερες γνωστικές λειτουργίες, όπως η ανάδειξη στοιχείων του λεξιλογίου με σκοπό την κυριολεκτική, ερμηνευτική και κριτική κατανόηση του κειμένου.

 

Η διδασκαλία στρατηγικών βελτιώνει σημαντικά την αναγνωστική κατανόηση για όλους τους μαθητές. Με τον όρο στρατηγική εννοούμε τη μέθοδο με την οποία επιδιώκουμε να πετύχουμε έναν στόχο μέσω ενός εξατομικευμένου προγράμματος για τον μαθητή. Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με βάση τις μαθησιακές ανάγκες αλλά και την προσωπικότητα του παιδιού.

 

Παρακάτω σας προτείνουμε τέτοιου τύπου στρατηγικές κατανόησης του κειμένου:

 

 

 

Κάντε συνδέσεις νοημάτων - γνώσεων

 

Στη διάρκεια της ανάγνωσης, όταν κάνουμε συνδέσεις με αυτά που το παιδί ήδη γνωρίζει, το βοηθούμε να συγκεντρωθεί και να κατανοήσει καλύτερα το κείμενο. Δείξτε στο παιδί σας πώς να κάνει συνδέσεις μέσα από παραδείγματα καθώς διαβάζετε φωναχτά.

 

Για παράδειγμα, αναφέρονται στο βιβλίο μέρη που είχατε πάει μαζί διακοπές. Μιλήστε για τις αναμνήσεις σας από αυτά τα μέρη και ενθαρρύνετε το παιδί σας να κάνει το ίδιο. Δείξτε στο παιδί σας ότι οι καλοί αναγνώστες κάνουν όλα τα είδη των συνδέσεων καθώς διαβάζουν.

 

 

 

Κάντε ερωτήσεις

 

Οι ερωτήσεις θα ενθαρρύνουν το παιδί σας να αναζητήσει τις βασικές έννοιες μέσα στο κείμενο. Ενώ διαβάζετε στο παιδί σας φωναχτά, κάντε του ερωτήσεις που εξάπτουν την περιέργειά του. Μπορείτε να το ρωτάτε συχνά: «Τι αναρωτιέσαι;» Σημειώστε τα ερωτήματα και δείτε πώς εμφανίζονται. Θυμίστε στο παιδί σας ότι κατανοεί καλύτερα αυτό που διαβάζει κάνοντας ερωτήσεις.

 

 

 

Δημιουργήστε νοερές εικόνες

 

Η δημιουργία νοερών εικόνων ζωντανεύει το κείμενο. Αυτές οι νοερές εικόνες αποτυπώνονται στη μνήμη του παιδιού. Βοηθήστε το παιδί σας διαβάζοντας φωναχτά και περιγράφοντας τις εικόνες που δημιουργούνται νοερά από την ιστορία. Χρησιμοποιήστε και τις πέντε αισθήσεις σας και τα συναισθήματα που αναδύονται. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κάνει το ίδιο. Σημειώστε πώς διαφέρουν από τα δικά σας συναισθήματα. Μια καλή ιδέα είναι να ζητήσετε από το παιδί σας να ζωγραφίσει αυτές τις εικόνες.

 

 

 

Βγάλτε συμπεράσματα

 

Οδηγούμαστε σε συμπεράσματα συνδυάζοντας τις προηγούμενες μας γνώσεις με τις βασικές ιδέες της ιστορίας. Για παράδειγμα, όταν διαβάζουμε «Τα μάτια της είναι κόκκινα και τρέχει η μύτη της», συμπεραίνουμε ότι η πρωταγωνίστρια της ιστορίας μας έχει κρύωμα ή αλλεργίες. Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει αυτή την αναγνωστική δεξιότητα προβλέποντας τι θα συμβεί καθώς διαβάζετε φωναχτά. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κάνει το ίδιο.

 

 

 

Ξεχωρίστε τι είναι σημαντικό

 

Αποφασίστε τι είναι σημαντικό κατά την ανάγνωση. Όταν διαβάζετε μια ιστορία με το παιδί σας, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα σχεδιάγραμμα της ιστορίας. Μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε ώστε να οδηγηθείτε σε συμπεράσματα για τους βασικούς χαρακτήρες, πού λαμβάνει χώρα η ιστορία, ποια η πλοκή και το τέλος της ιστορίας.

 

 

 

Ελέγξτε αν το παιδί έχει κατανοήσει το κείμενο

 

Οι αναγνώστες χρησιμοποιούν στρατηγικές που θα τους βοηθήσουν όταν δεν κατανοούν κάτι. Διδάξτε το παιδί σας ως εξής: Διαβάστε μαζί και ζητήστε του να δείχνει με το ένα δάχτυλο όταν κατανοεί κάτι και με δύο δάχτυλα όταν δυσκολεύεται στην κατανόηση. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να κατανοήσει το παιδί σας το κείμενο:

  • να το διαβάσει ξανά
  • να το διαβάσει φωναχτά
  • να το διαβάσει αργά
  • να κοιτάξει τις εικονογραφήσεις
  • να αναζητήσει τη σημασία λέξεων που δεν γνωρίζει

 

 

 

Πώς και πότε να διδαχθούν οι στρατηγικές κατανόησης;

 

Υπάρχει σχετικά μικρή έμφαση στη διδασκαλία των στρατηγικών κατανόησης ενός κειμένου στις αρχικές τάξεις του Δημοτικού. Ωστόσο, καθώς τα παιδιά προχωρούν στις τάξεις μαθαίνουν όλο και περισσότερα. Η διδασκαλία των στρατηγικών κατανόησης πραγματοποιείται με:

 

 

 

Ενδιαφέρον μαθησιακό περιβάλλον

 

Η καλύτερη μέθοδος για τη διδασκαλία των στρατηγικών κατανόησης κειμένου είναι να μετατραπεί το αντικείμενο μελέτης σε κάτι που έχει ενδιαφέρον και πραγματικό νόημα για τους μαθητές. Αυτό επιτυγχάνεται με την κατάλληλη συνεργασία εκπαιδευτικού και μαθητών.

 

 

 

Άμεση καθοδήγηση από τον εκπαιδευτικό

 

Οι στρατηγικές παρουσιάζονται από τον εκπαιδευτικό με άμεσο και ευθύ τρόπο ακολουθώντας τέσσερα στάδια.

Ο εκπαιδευτικός:

  • εξηγεί τη στρατηγική που θα χρησιμοποιήσει στην τάξη - ορισμός, δομικά χαρακτηριστικά, σπουδαιότητα.
  • αναλύει τα βήματα της στρατηγικής, σύμφωνα με τις αρχές της άμεσης ή κατευθυνόμενης διδασκαλίας.
  • παρέχει στους μαθητές τη δυνατότητα να δουλέψουν μόνοι τους ή σε ομάδες.
  • δείχνει στα παιδιά πώς μπορούν τα ίδια να αξιολογήσουν την επίδοσή τους και την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής.

 

 

Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.

 

Αρχεία

Πίσω στα άρθρα