Λεπτή κινητικότητα και σωστή χρήση των δαχτύλων
Article_full_lepti-kinitikotita-kai-sosti-xrisi-ton-daxtylon

Η λεπτή κινητικότητα μας επιτρέπει να κινούμε ένα δάχτυλο τη φορά. Τα βρέφη κινούν όλα τα δάχτυλα μαζί. Καθώς τα παιδιά αναπτύσσονται, μαθαίνουν να κινούν το κάθε δάχτυλο ξεχωριστά. Η ικανότητα αυτή είναι πολύ σημαντική για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας που επιτρέπουν σε ένα παιδί να κρατάει ικανοποιητικά το μολύβι, να πληκτρολογεί, να παίζει μουσικά όργανα, να δένει τα κορδόνια του και να έχει τη δυνατότητα εκτέλεσης άλλων αναρίθμητων, λειτουργικών δεξιοτήτων της καθημερινότητας.

 

 

 

Παιχνίδια και δραστηριότητες για απομόνωση δαχτύλου

  • Παιχνίδια που ζητούν από το παιδί να δείξει κάτι: βάλτε το χέρι του παιδιού σε θέση υπόδειξης, εκτείνοντας τον δείκτη προς τα έξω ενώ η παλάμη σχηματίζει γροθιά.
  • Χρησιμοποιήστε τον δείκτη ενώ διαβάζετε βιβλία και ψάχνετε για αντικείμενα σε εικόνες.
  • Μαριονέτες χεριών – δακτύλων.
  • Σχηματίστε σκιές στον τοίχο χρησιμοποιώντας τα δάχτυλα και έχοντας φωτίσει πρώτα με φακό ένα σημείο στον τοίχο.
  • Μετρήστε με τα δάχτυλα, ένα τη φορά.
  • Χρησιμοποιήστε τον δείκτη για να ανιχνεύσετε σχήματα, αριθμούς, κτλ. σε άμμο, αφρό ξυρίσματος, χαρτί κτλ.
  • Χρησιμοποιήστε τις άκρες των δαχτύλων για να μαζέψετε μικρά, ελαφριά αντικείμενα (για παράδειγμα, κομματάκια χαρτί, πούλιες, γκλίτερ, φασόλια, μικρές χάντρες) και αφού έχετε πρώτα υγράνει την επιφάνεια των δαχτύλων.
  • Κολλήστε ταινία γύρω από τα ακροδάχτυλα με την πλευρά της κόλλας προς τα έξω, ώστε να μαζέψετε τα μικρά και ελαφριά αντικείμενα της παραπάνω δραστηριότητας.
  • Μουσικά όργανα: καστανιέτες (κύμβαλα δακτύλων), μηχάνημα εγγραφής, σφυρίχτρα, φλογέρα – παιχνίδι, πιάνο – παιχνίδι κτλ.
  • Παίξτε ποδόσφαιρο με τα δάχτυλα: μάθετε στο παιδί να χτυπάει ελαφρά με τα δάχτυλα την «μπάλα» προς το τέρμα. Για μπάλα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τσαλακωμένο χαρτί, μπάλα του πινγκ πονγκ, στρογγυλή χάντρα, κτλ.
  • Χρήση συσκευών με πληκτρολόγιο: κομπιουτεράκι, τηλέφωνο, ταμειακή μηχανή - παιχνίδι.
  • Παιχνίδια με τα δάχτυλα: «αράχνη» που σκαρφαλώνει στον κορμό του παιδιού.
  • Μάθετε στο παιδί σήματα με τα δάχτυλα όπως ο σχηματισμός σε κύκλο με τον αντίχειρα και τον δείκτη για να υποδείξετε πως όλα είναι καλά, το σήμα της νίκης, αντίχειρας πάνω ή κάτω για επικρότηση ή αποδοκιμασία, το νούμερο 1, κτλ.
  • Γεμίστε πλαστικά σακουλάκια με τζελ που θα σφραγίσετε και θα χρησιμοποιήσετε για ζωγραφική με τα δάχτυλα (φτιάξτε στο σπίτι).
  • Ζωγραφική με τα δάχτυλα.
  • Προμηθευτείτε πινέλα ειδικά για ζωγραφική με δάχτυλα (υπάρχουν διαθέσιμα σε καταστήματα με υλικό για δασκάλους).
  • Εξασκηθείτε στη νοηματική γλώσσα.

 

 

 

Βεβαιωθείτε πως τα δύο δάχτυλα (μαζί με το μεσαίο αν χρειαστεί) κρατούν και σφίγγουν:

  • Λαβίδα, τσιμπιδάκι, ενωμένα ξυλάκια τσοπστικς: πιάστε μικρά αντικείμενα προς ταξινόμηση όπως χάντρες, βόλους, φασόλια, και μπαλάκια από βαμβάκι.
  • Χρησιμοποιήστε σταγονόμετρο για να φτιάξετε χρωματιστές δημιουργίες με σταγόνες νερού και χρώμα πάνω σε χαρτοπετσέτα ή φίλτρα για καφέ.
  • Παιχνίδι με σβούρες.
  • Παιχνίδια που ζητούν από το παιδί να σηκώσει προσεκτικά ένα αντικείμενο, όπως Jenga.
  • Παιχνίδια που χρειάζονται κούρδισμα.
  • Δραστηριότητες με πίνακες και πλαστικά μέρη – χάντρες (για παράδειγμα, Φρουτομαζέματα).
  • Παιχνίδια με τα δάχτυλα: υποκριθείτε πως είναι τα πόδια μιας αράχνης.
  • Παιχνίδια με «λαβίδες»: «Οι μικροί γιατροί», παιχνίδι με κροκόδειλο που τα παιδιά πρέπει να αφαιρέσουν τα δόντια πριν τα δαγκώσει, κτλ.
  • Ζιπ λοκ σακουλάκια: ενθαρρύνετε τα παιδιά να χρησιμοποιούν τα ακροδάχτυλά τους πιέζοντας και σφραγίζοντας το σακουλάκι.
  • Δώστε στα παιδιά να κλείσουν κουμπώματα.
  • Δώστε στα παιδιά να παίξουν με πλαστικές χάντρες.
  • Ξεκολλήστε γραμματόσημα και αυτοκόλλητα.
  • Τσαλακώστε μικρά κομμάτια χαρτιού υγείας με τα ακροδάχτυλα, βουτήξτε σε κόλλα και κολλήστε σε ένα χάρτινο πιάτο ή χαρτί για να φτιάξετε ένα «μπουκέτο».
  • Μπορείτε να σκίσετε μικρά κομμάτια από χαρτί με τις άκρες των δαχτύλων και να τις κολλήσετε σε μια κόλλα χαρτί φτιάχνοντας μια εικόνα.
  • Δώστε στο παιδί να χρησιμοποιήσει γραφική ύλη μικρού μεγέθους ενώ χρωματίζει, σχεδιάζει ή γράφει, όπως σπασμένες κηρομπογιές, μικρά μολύβια, μαρκαδόρους και ξυλομπογιές ή μικρά κομμάτια κιμωλίας.

 

 

 

Ενισχύστε το κράτημα και τον έλεγχο του αντίχειρα και του δείκτη

 

Πηλός, πλαστελίνη, αφρός μοντελισμού, ζυμάρι

  • Κόψτε σε μικρά κομμάτια, μετά δοκιμάστε να πλάσετε το ζυμάρι ή την πλαστελίνη μεταξύ αντίχειρα και δείκτη φτιάχνοντας μικρές μπάλες.
  • Κάντε επίπεδη την επιφάνεια μιας μπάλας από πλαστελίνη πιέζοντας μεταξύ αντίχειρα και δείκτη.
  • Ξεκινήστε με ένα μεγαλύτερο μπαλάκι από ζυμάρι ή πλαστελίνη, σχηματίστε το σχήμα του κύκλου με τον αντίχειρα και τον δείκτη και ανάμεσά τους βάλτε το μπαλάκι. Προσπαθήστε να ενώσετε τα δάχτυλά σας.

 

 

 

Παιχνίδια με νερό: μπουκάλια ψεκασμού, νεροπίστολα, μπουγελόφατσες

  • Μπουκάλια ψεκασμού: αφήστε το παιδί να σας βοηθήσει στο πότισμα των φυτών ή να ψεκάσει τα παράθυρα για να τα καθαρίσετε. Το παιδί μπορεί, επίσης, να παίξει με νερό στην μπανιέρα, σε εξωτερικούς χώρους αν ο καιρός είναι καλός ή να προσθέσει χρώμα στο νερό για να ψεκάσει σχέδια στο χιόνι.
  • Νεροπίστολα: παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους στη διάρκεια του καλοκαιριού αλλά και στην μπανιέρα.
  • Μπουγελόφατσες σε μορφές ψαριών ή άλλων ζώων: ενθαρρύνετε το παιδί να τις πιέζει ανάμεσα στον αντίχειρα και στο δάχτυλο ή δάχτυλα που αντιτίθενται σε αυτόν.

 

 

 

Παιχνίδια με μανταλάκια

  • Χρησιμοποιήστε τα μαλακά μέρη του αντίχειρα και του δείκτη για να ανοίξετε το μανταλάκι.
  • Ενώ το παιδί κρατάει ανοιχτό το μανταλάκι, μπορεί να εναλλάσσει το δάχτυλο που αντιτίθεται στον αντίχειρα.
  • Στερεώστε τα μανταλάκια κατά μήκος της κορυφής ενός δοχείου και στη συνέχεια το ένα πάνω από το άλλο, φτιάχνοντας κατασκευές.
  • Σηκώστε μικρά αντικείμενα με ένα μανταλάκι: μπαλάκια από βαμβάκι, τσαλακωμένο χαρτί, χάντρες, άλλα μανταλάκια κτλ.
  • Στερεώστε αρκετά μανταλάκια στο κάτω στρίφωμα μιας μπλούζας και στη συνέχεια, τραβήξτε τα.
  • Στερεώστε μανταλάκια γύρω από μια κάρτα ή ένα χάρτινο πιάτο.
  • Κρεμάστε εικόνες ή λούτρινα παιχνίδια σε ένα σκοινί με μανταλάκια σαν ρούχα για άπλωμα.

 

 

 

Φούσκες υλικού συσκευασίας

 

Δώστε στο παιδί να σπάσει τις φούσκες από μια μικρή ή μεγάλη επιφάνεια υλικού συσκευασίας (αεροπλάστ), τσιμπώντας με τον αντίχειρα και τον δείκτη ή σπρώχνοντας το υλικό προς τα κάτω όταν αυτή βρίσκεται πάνω σε μια γερή επιφάνεια.

 

 

 

Παιχνίδια και υλικά για ζούληγμα

  • Μπάλες αφρού ή από εύπλαστο υλικό, ζώα και διάφορα σχήματα από μαλακά υλικά: το παιδί τσιμπάει μεταξύ του αντίχειρα και των άλλων δαχτύλων, εναλλάσσοντας τα δάχτυλα που αντιτίθενται στον αντίχειρα. Η μπάλα ή το παιχνίδι από μαλακό υλικό λειτουργεί σαν αντίσταση.
  • Μπάλα του τένις: δημιουργήστε μια σχισμή σε μια μπάλα του τένις με ένα κοπτικό εργαλείο. Ζωγραφίστε χείλη γύρω από τη σχισμή, μάτια, μαλλιά, κτλ. Όταν το παιδί πιέσει την μπάλα, αυτή θα ανοίξει. Μπορείτε να κρύψετε μέσα νομίσματα, χάντρες, συνδετήρες, και άλλα μικρά αντικείμενα. Το παιδί θα πιέσει την μπάλα, ρίχνοντας έξω τα περιεχόμενα, και στη συνέχεια θα τα τοποθετήσει στη σχισμή, «ταΐζοντας» το πεινασμένο πρόσωπο που έχετε απεικονίσει. Όσο μεγαλύτερη είναι η σχισμή, τόσο πιο εύκολα θα ανοίξει το παιδί το «στόμα». Ξεκινήστε με πιο πλατιά σχισμή για παιδιά μικρής ηλικίας.

 

 

 

Παιχνίδι με μαλακές μπάλες από λάστιχο

  • Αποφρακτήρας μύτης για μωρά ή εργαλείο για γέμισμα γαλοπούλας: βάλτε νερό και δώστε στο παιδί να πιέσει για να εκτοξεύσει νερό. Μπορείτε να διεξάγετε «αγώνες» εκτοξεύοντας νερό σε μπαλάκια από βαμβάκι κινώντας τα προς το τέρμα.
  • Βρείτε δραστηριότητες που ζητούν από το παιδί να χρησιμοποιεί μπουκάλια ζουλώντας τα: κόλλα, κόλλα με γκλίτερ, puff paint (μπογιά που φουσκώνει όταν στεγνώνει), ειδικές μπογιές για ύφασμα, κτλ.

 

 

Πηγή: therapystreetforkids.com

 

 

 

 


Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.
 
Αρχεία

Πίσω στα άρθρα